رفتن به محتوای اصلی
x

توصیه های اورژانس برای پیشگیری از گرمازدگی

سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی استان اصفهان: مردم پیشگیری از گرمازدگی را جدی بگیرند.

به گزارش روابط عمومی اورژانس استان اصفهان، دکتر فرهاد حیدری سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی استان اظهار کرد: با افزایش دما و ورود به فصل تابستان و درنتیجه ی قرار گرفتن طولانی بدن در دماهای بالا، فرد در خطر گرمازدگی قرار میگیرد.
 وی با ذکر اینکه، گرمازدگی احتیاج به رسیدگی و درمان سریع دارد افزود: تأخیر طولانی در درمان گرمازدگی ممکن است منجر به آسیب و عوارض جدی در مغز، قلب، کلیه ها و عضلات و یا حتی مرگ شود.
دکتر حیدری به برخی از علائم گرمازدگی اشاره کرد و تصریح کرد: علایمی نظیر رنگ پریدگی، تعریق شدید، تهوع، اسهال و استفراغ، سردرد، گرفتگی عضلات، خستگی، ضعف، تشنگی شدید، سرگیجه، از دست دادن تمرکز از علایم شایع گرمازدگی است.
سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی استان بر رعایت نکات پیشگیرانه از گرمازدگی تاکید کرد و گفت: نوشیدن آب فراوان، مصرف غذای کم نمک، مصرف میوه ها و سبزیجات بیشتر از موارد پیشگیری از گرمازدگی می باشد.
وی با تاکید بر اینکه همشهریان در ساعات اوج گرما بیرون نروند ادامه داد: ساعات اوج تابش آفتاب و گرما به طور کلی از ۱۱ صبح تا ۴ بعد از ظهر ادامه می یابد و تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب اجتناب کنند و لباس نخی مناسب فصل و عینک و کلاه های آفتابی مناسب استفاده کنید.
دکتر حیدری افراد پرخطر در معرض گرمازدگی را در 3 گروه ورزشکاران، کودکان خردسال و افراد سالمند معرفی کرد و اذعان داشت: ورزشکاران درصورتیکه دچار گرفتگی عضلات شدند، فعالیت ورزشی خود را متوقف کنند از محیط گرم خارج شوند در محیط سایه و خنک قرار گیرند و مایعات فراوان بنوشند.
همچنین میتوانند به آب ساده مقدار کمی نمک اضافه کنند تا جذب آب به بافت افزایش یابد و گرفتگی عضلانی برطرف گردد.
وی درمورد اقدامات لازم هنگام مواجهه با فردی که دچار گرمازدگی شده است خاطرنشان کرد: فرد را به جای خنک منتقل کنید، مصدوم دراز بکشد و پاهای او را بالا بیاورید .لباس های مصدوم را درآورده، آب ولرم روی بیمار بپاشید و برای تسریع دفع حرارت و کاهش دمای بدن از کولر یا پنکه استفاده کنید. در صورتی که فرد هوشیار باشد می توان او را تشویق کرد تا کم کم آب یا یک نوشیدنی خنک بنوشد. 
سرپرست اورژانس پیش بیمارستانی استان تصریح کرد: در صورتی که  با انجام اقدامات مذکور، فرد بهبود نیافته و یا دچار کاهش سطح هوشیاری شده است بلافاصله با تماس با شماره 115 از اورژانس درخواست کمک کنید تا با حضور نیروهای اورژانس ضمن انجام اقدامات، مصدوم به مرکز درمانی منتقل شود.