رفتن به محتوای اصلی
x

این آب کشنده است/ روایت اورژانس از تلاش برای نجات از غرق شدگی

غرق شدگی، فرد را به کام مرگ می کشاند.

هرساله با رسیدن فصل تابستان، و افزایش دمای هوا، تفریحات آبی بین مردم بیشتر می شود و علی رغم هشدارها، شاهد خبرهای افزایش غرق شدگی و فوت ناشی از آن در فصل گرم سال هستیم.

به گزارش روابط‌عمومی اورژانس استان اصفهان، عباس حاتمی زاده، کارشناس فوریتهای پزشکی است که همچون دیگر همکاران خود سالها تجربه ی امدادرسانی به مصدومان و نجات بیماران را در اورژانس پیش‌بیمارستانی دارد.

این کارشناس اورژانس درمورد ماموریت غرق شدگی که اخیرا اعزام شده است اینطور می گوید: حوالی ۷ عصر روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه ۱۴۰۲ بود که از اتاق فرمان ۱۱۵ یک ماموریت غرق شدگی در استخر یکی از پارکهای حاشیه زاینده رود به ما اعلام شد. با توجه به اینکه عصرها این مسیر ترافیک است و باید با فوریت بالا به محل اعزام می شدیم مسیر جایگزین انتخاب کردیم و سریعا خود را به محل رساندیم. پس از بررسی صحنه، مصدوم پسربچه حدود ۱ سال و نیمه بود که با چهره ای کبود، به سختی نفس می کشید و کاهش سطح هوشیاری داشت. بلافاصله با اقدامات باز کردن راه هوایی شامل مانورهای نجات بخش، مسیر تنفس کودک را باز کردیم و مقداری ترشحات از دهان و بینی کودک خارج شد و توانست نفس بکشد و گریه کرد.

حاتمی زاده می گوید: برای کودکی که دچار انسداد راه هوایی یا خفگی شده است، گریه بهترین نشانه است که نشان می دهد، اقدامات موثر بوده و تنفس طبیعی فرد برگشته است. خوشبختانه اقدامات برای کودک موثر بود و او را با هوشیاری کامل و وضعیت تنفسی خوب برای بررسی های بیشتر پزشکی به همراه مادرش با آمبولانس به بیمارستان الزهرا(س) اصفهان منتقل کردیم.

به گفته این کارشناس اورژانس، پس از اعزام به ماموریتهای فراوان در یک شیفت کاری، همین که کودک از مرگ نجات یافت، خستگی را از تن کارشناسان اورژانس در آورد.

چه اتفاقی افتاده بود؟

این کارشناس اورژانس می گوید: به گفته شاهدان صحنه، مادر در پارک متوجه می شود که بچه نیست و چند دقیقه ای به دنبال کودک خود جستجو کرده که نهایتا کودک خود را با صورتی کبود، خوابیده روی سطح آبِ حوض پارک می بیند، صدای شیوَن و فریاد مادر بالا می گیرد و از دیگران کمک می خواهد. یک شهروند آقا به او کمک می کند، کودک را از آب خارج می کند و به پشتش ضربه می زند و ماساژ قلبی انجام می دهد، دیگر شاهدان صحنه که تعدادی خانم بودند با اورژانس ۱۱۵ تماس می گیرند و درخواست کمک می کنند.

حاتمی زاده می گوید: فردی که به آنها کمک داده بود احتمالا اقدامات نجات فرد در موارد غرق شدگی و ایست قلبی تنفسی را قبلا یادگرفته بوده و با اقداماتِ او، زمان طلاییِ نجات حفظ شده بود و توانستیم کودک را نجات دهیم.

تلاش اورژانس برای احیای کودک غرق شده

عطااله بیوکانی از دیگر کارشناسان اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان اصفهان است که در ماموریتهای زیادی برای نجات بیماران و مصدومان اعزام شده است، او نیز از تجربه اخیر خود در اعزام به یک ماموریت غرق شدگی می گوید:سه شنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲ در شیفت شب از سوی اتاق فرمان یک ماموریت غرق شدگی کودک در استخر کشاورزی در یکی از روستاهای اطراف اصفهانک به ما اعلام شد. من و همکارم، آقای مفیدی، با فوریت بالا سریعا به سمت محل اعزام شدیم.

مواجهه با جسم بی جان کودک:

بیوکانی می گوید: همراهانِ مصدوم، جسم بی جان کودک را با خودرو سواری به ورودی روستا آورده بودند در زمان رسیدنِ ما رنگ چهره کودک کاملا کبود بود و هیچ گونه علایم حیاتی نداشت، بلافاصله عملیات احیای قلبی و تنفسی را آغاز کردیم. اقدامات ماساژ قلبی و باز کردن راه هوایی را انجام دادیم و به مرکز فرماندهی عملیات درخواست واحد امدادی کمکی اعلام کردیم. همراهانِ کودک بسیار مضطرب و ناراحت بودند و ما برای نجات کودک تمام تلاش خود را کردیم. عملیات احیای قلبی و تنفسی را در حین انتقال کودک به بیمارستان فارابی ادامه دادیم در طی مسیر روی صفحه نمایش دستگاه مانیتورینگ ریتم قلبی برای کودک ایجاد شد اما بدلیل سردی بیش از حد اندام و کاهش دمای بدن نبضی حس نمی شد.

ادامه عملیات نجات در بیمارستان:

بیوکانی ادامه داد: بلافاصله در بیمارستان بیمار را به اتاق احیا بردیم و دستگاه ها را به او وصل کردیم و با کمک پرسنل بیمارستان عملیات احیا را ادامه دادیم در نهایت پس از تلاش فراوان، کودک نبض و ریتم قلبی پیدا کرد ولی تنفس خود به خودی نداشت و برای تنفس به دستگاه تهویه مکانیکی متصل شد. برای نجات این کودک و بازگرداندن او به زندگی، تمام تلاش خود را کردیم، روز پس از حادثه وقتی بیمار دیگری را به همان بیمارستان بردیم وضعیت کودک را جویا شدم، وی با احتمال مرگ مغزی برای مراقبت های تخصصی به بیمارستان اطفال امام حسین منتقل شده بود.

لطفا برای حفظ ایمنی، کودکان را از اطراف استخرها، دریاچه ها و رودخانه ها دور نگه دارید.